Според експерти по време на световната криза и пандемия Украйна е един от лидерите по отношение на инвестициите в инфраструктурни проекти. През 2021 г. Голямата строителна програма на президента предвижда изграждането и реконструкцията на повече от 6,5 хил. км пътища. Преди няколко години такъв обем работа изглеждаше нереалистичен за пътната индустрия. Както знаете, през 2020 г. изпълнението на пътните проекти оказа положително въздействие не само върху БВП на страната като цяло, но и върху развитието на вътрешния туризъм и създаването на нови инфраструктурни проекти (хотели, търговски центрове, туристически обекти и др.).
В тези условия трафикът по междуградските пътища и пътищата в рамките на населените места значително се увеличава, както и натоварването на настилката. Ето защо технологиите, които позволяват по-дълги периоди на основен ремонт и подобряване на експлоатационните характеристики на пътните настилки, са все по-търсени от проектантските и строителните организации в пътната индустрия.
За осигуряване на надеждността и дълготрайността на автомагистралите в Украйна от много години успешно се използват геосинтетични материали, чиято цена не оказва съществено влияние върху общата стойност на проектите и технологията на строителните работи. В същото време използването на геосинтетични материали осигурява много по-голяма трайност и експлоатационен живот на пътищата като цяло, което намалява разходите за тяхната по-нататъшна поддръжка.
Всички сме свикнали с факта, че геосинтетиците се използват за изграждане на пътища върху слаби основи и при трудни инженерни и геоложки условия, за укрепване и повишаване на стабилността на стръмни склонове или за ерозионна защита на откоси, а едва напоследък се премина към използването на укрепващи и заздравяващи слоеве директно в конструктивните слоеве на пътните настилки. До голяма степен това беше повлияно от липсата на достатъчно опит и отсъствието на нормативна и проектна рамка, която да позволи да се обоснове използването на тези материали от техническа и икономическа гледна точка.
През последните 20 години специалистите на Еврозол Геосинтетика разработиха редица нормативни документи и бяха реализирани много пътни проекти в цяла Украйна.
Използването на геосинтетични материали в пътното строителство може да се раздели на две области. Първо, това е укрепването на самите асфалтобетонни пластове, и второ, това е отделянето и укрепването на гранулираните пластове на пътната настилка.
По време на строителството и експлоатацията гранулираните слоеве на пътната настилка са подложени на значителни вертикални и хоризонтални сили както от технологичните превозни средства, така и от подвижния състав, което води до проникването им в базовите слоеве или до преместването им в хоризонталната равнина, в резултат на което се получават пукнатини, коловози или петна по повърхността на асфалтовата настилка. Този проблем е актуален не само за пътища, но и за паркинги и гаражи в близост до търговски центрове и логистични комплекси, когато настилката е подложена на статично натоварване за дълъг период от време, което предизвиква остатъчни деформации по повърхността.
Тези явления могат да бъдат предотвратени чрез правилното използване на термично свързани геотекстили Typar® SF или тъкани геомрежи Gruntex® PET на границата между фино и едрозърнестите слоеве на настилката.
На първо място, геотекстилите Typar® SF предотвратяват проникването на чакълената фракция във финозърнестия слой или в основата, като по този начин ограничават слоя от фракционен материал и постигат по-висока степен на уплътняване и в резултат на това по-висока носимоспособност на повърхността на настилката.
Ако слоят от зърнест трошен камък се полага директно върху основата, използването на разделителен геотекстилен слой предотвратява замърсяването. Проникването на финозърнести почвени частици в чист едрозърнест слой е особено очевидно при динамично натоварване, което намалява сцеплението между частиците на едрозърнестия слой. Освен това незамърсеният фракционен материал в основата на настилката изпълнява по-добре дренажните си функции и е по-устойчив на ефекта на замръзване.
Трябва да се отбележи, че когато е необходимо не само да се отделят различни фракционни материали, но и да се подсилят и значително да се увеличи носимоспособността на настилката, трябва да се предпочита геомрежата Gruntex® PET. Използването на геомрежи в основата на гранулирани пластове значително увеличава тяхната устойчивост на срязване и може да увеличи носимоспособността им с 30-35 %, което е важно за изграждането или ремонта на пътищата.
В продължение на повече от 20 години EUROIZOL Geosynthetics е признат лидер в областта на геосинтетичните материали в Украйна. Компанията си сътрудничи с водещи европейски производители, сред които: DuPont, Low&Bonar, Bontexgeo, Tenax, Machina-TST, Laviosa, MGC и много други. През годините EUROIZOL Geosynthetics е участвала в изграждането на стотици обекти от транспортната инфраструктура, а инженерите на компанията са разработили стотици технически решения и десетки нормативни документи, които позволяват използването на геосинтетични материали с максимална целесъобразност и надеждност.
Освен че оборудва съоръженията със съвременни материали, EUROIZOL Geosynthetics има възможност да извършва проектантски работи и изчисления за избор на необходимия вид или марка геосинтетичен материал за конкретна пътна конструкция.
3 От 2006 г. компанията е член на Международното дружество по геосинтетика (IGS), което ни позволява да прилагаме съвременни геосинтетични материали, разработки и решения на пътните обекти в Украйна.